webanalyse_pingvin_h145

Webanalyse giver dig muligheden for at se rigtig mange effekter af dine online markedsføringstiltag, og følger du din data tæt, vil du lynhurtigt lære, hvor let og vigtigt det er at bruge i din dagligdag.

Det falder så utroligt heldigt ud at Google stiller det gratis analyseværktøj Google Analytics til rådighed, så folk som mig kan sidde og beundre alle de online tiltag vi laver, og se dem blomstre på vores websites, og bære os til succes, i takt med graferne og omsætningstallene fortsætter opad i det uendelige.

Så få installeret Google Analytics. Selvom du ikke bruger dataen endnu, kan den blive guld værd senere!

1) Forstå den rå sandhed

De førnævnte uendeligt opadgående grafer, er dog ikke noget jeg har oplevet, og jeg kommer sikkert heller aldrig til det. Google Analytics har i stedet givet mig de hårde facts, og de er ikke altid lige skønne at se, men alternativet om at leve lykkeligt uvidende er trods alt værre. Det er jo din forretning vi taler om.

Lær at bruge den data Google Analytics lægger for dine rystende hænder og brug det når du arbejder online. Jeg prøver konstant at forbedre den online verden jeg sidder med, og websitet jeg arbejder på, er hvad det hele kredser omkring.

Ofte vil du have idéer og forestillinger om, hvordan dit website skal være. Før du ændrer på noget, så gør det til en regel at tjekke Google Analytics og se om dine data berettiger din ændring. En måned efter kan du sammenligne data, og se før-efter resultatet. Så har du pludselig ny video, og har gjort dig en dokumenteret erfaring – uanset hvad dit resultat ender med.

2) Tænk webanalyse

Med tiden bliver webanalyse noget der kommer til at sidde på rygraden. For hver ændring du laver iler du til tastaturet og tjekker resultaterne af din nye genialitet, for resultaterne kommer prompte, og derved får du kontant afregning på, om du har været snedig eller har lært det på den hårde måde. Under alle omstændingheder er denne metode med til at forbedre dine evner til at arbejde online, fordi du stille og roligt kommer til at forstå, hvordan mennesker færdes online.

Bare ud fra dette lille eksempel, hvor der egentligt ikke er foretaget nogle vilde webanalytiske handlinger, kan du via Google Analytics få en super indsigt i dine brugeres (og måske potentielle kunders) færden på dit website.

3) Forstå dine brugeres adfærd

Lad os sige du står i en situation hvor du skal have et nyt website. Der er rigtig mange måder at gribe et design an på, men et punkt du altid skal have med er brugeradfærd fra Google Analytics. Hvor kommer dine brugere fra, og hvor bevæger de sig hen? Hvad med mobilbrugerne? Har de en anden adfærd end brugere fra desktops? Husk det efterhånden er halvdelen af brugerne på dit website, der kommer fra håndholdte enheder (marts 2014).

Med et analyseværktøj som Google Analytics er du klædt godt på til at have et solidt datagrundlag før du begynder at designe nyt. Hvis du kender dine brugeres mønstre, bliver dit samarbejde med en UX ekspert langt nemmere.

Hvis du har fået blod på tanden har jeg skrevet en hurtig guide til installation af Google Analytics