Det hurtige kick til dine placeringer

En af de mest effektive måder at påvirke dine placeringer hos Google på, er ved at have styr på dine sidetitler.

Sidetitlen er det mest beskrivende du kan lave, for indholdet på din side. Den fremkommer tre supervigtige steder:

  • I søgeresultater
  • I browsere
  • På eksterne websites

Din sidetitel i søgeresultater

De blå tekster i Googles søgeresultater er sidetitler. Dette burde være argument nok til, at resten af dette indlæg nærmest kan være overflødigt. Hvis en bruger søger på et ord, du har i din sidetitel, giver det et rygstød af dimensioner til din søgeordsplacering. Du bliver hevet langt op i søgeresultaterne, og fremhævet med fed.

Derfor skal du tænke dine vigtigste nøgleord ind i dine sidetitler, men her har du selvfølgelig allerede dedikerede sider, du kan navngive.

Nogle forestrækker at lave Landing Pages, med indhold som passer perfekt med udvalgte søgeord. Dette kan være en god idé, hvis siden har en relevant sammenhæng med dit website, og giver mening for brugeren. Dette er meget vigtigt, for den eneste faktor, der er større SEO-mæssigt end din sidetitel, er dit indhold.

Din sidetitel i browsere

Øverst i din browsers faneblad, kan du se sidetitlen på den side du besøger. Det betyder, de første par ord, skal beskrive hele din side, for at gøre det så nemt som muligt for brugeren. Det nytter derfor ikke med en sidetitel der starter med ”www.halstoerklæder.dk – alt i halstørklæder til alle behov: Blå halstørklæder”

Om det er Google eller en bruger som starter med at scanne teksten, vil resultatet ofte være det samme. Hele dit website kommer til at se ens ud – både i browsere, og i søgeresultater – så placér dit nøgleord så langt fremme i din sidetitel som muligt.

Din sidetitel på eksterne websites

Din sidetitel spiller også en stor rolle i, hvordan du bliver præsenteret på eksterne websites. Hvis et link på dit website bliver delt på sociale medier – evt. Facebook, så vil det være din sidetitel og herunder din meta beskrivelse som bliver vist.

Få det meste ud af din sidetitel

Hvis du skal vride det meste ud af din sidetitel, så skal dit nøgleord stå forrest.

  • Nøgleord – kort beskrivelse | Evt. dit Brand navn
  • Sidetitel / Title Tag – udnyt dine SEO-fordele | Side7

For at få det hele din titel med i søgemaskinernes resultater, bør du holder dig under 70 tegn inkl. mellemrum. Hvis din titel fylder for meget, bliver sidste del ikke vist. Dette er endnu en god grund til at smide dine nøgleord forrest.

Skarpe sidetitler er den hurtigste og bedste genvej til at give dit website et ordentligt boost på dine nøgleord, men HUSK nu, at indholdet på din side skal retfærdiggøre din titel. Derved giver både du og Google brugeren hvad han/hun forventer, og så er alle glade. Og hvis alle er glade, kan du godt forvente at stige endnu mere i søgeresultaterne efterfølgende.

Sæt i gang J

/Søren