Søgemaskineoptimering eller SEO er arbejdet med at gøre et website synligt i diverse søgemaskiner. I disse år er det primært Google vi forsøger at komme på god fod med, og det sker via konstant optimering af websitet og universet omkring det.

Det bliver fortsat sværere at snyde Google med købte links, cloaking og det er er værre. Derfor vil jeg ikke spilde hverken din eller min tid med at beskrive disse gamle Black Hat strategier, som helt sikkert vil bide dig i r…. på et tidspunkt. Til gengæld får du en række værktøjer, du kan bruge til at forbedre dit sammenspil med Google, og dermed gøre dit website bedre tilgængeligt for Google’s brugere – og dem er der jo en del af.

En del af disse værktøjer er hurtige at komme i gang med, og du vil blive overrasket over, hvor hurtigt tingene kan rykke sig i søgemaskinerne. Der er dog forskel på, hvor lang tid der går, før dine SEO tiltag vil vise sig. Knivskarpt optimerede sidetitler og indhold på dine sider vil ofte kunne ses efter et par uger, mens resultater af eksempelvis Link Building først kommer på den lange bane.

Hvor og hvordan du starter er op til dig. Hvis det ser uoverskueligt ud, eller du har brug for en hånd til at komme i gang, så er du altid velkommen til at kontakte mig.

God fornøjelse med søgemaskineoptimeringen!

On-Site og Off-Site SEO

Vi kan dele søgemaskineoptimering op i to dele: On-Site optimering (de tiltag du laver på dit website) og Off-Site optimering (de ting du laver udenom dit website). Dit website er kun en brik i internettets puslespil, og selvom grundlæggende On-Page SEO er et krav for gode placeringer, er det kun en brøkdel af de tiltag du kan gøre for at blive mere synlig i søgeresultaterne.

10 Gode råd til SEO

Nedenfor er en liste med 10 SEO-tiltag, som alle kan laves uden omkostninger, omend de sidste 2-3 stykker kræver en god portion tid og dedikation.

1. Fokusér på dit indhold

Det lyder måske banalt, men indholdet på dit website, er den vigtigste faktor for, hvordan Google vælger at rangere dig i søgeresultaterne. Google lever af at levere relevant indhold til dets brugere, så jo bedre og mere relevant dit indhold er, des bedre er dine chancer for en topplacering i søgeresultaterne.

Læs med her, hvis du vil vide mere om hvorfor Content is King.

2. Få styr på dine nøgleord

Hvilke nøgleord kendetegner dit website, og hvilke ord vil du gerne være synlig på i Google? Det er svært at skyde med spredhagl, og opnå topplacering efter topplacering. Specielt hvis du er i et marked med konkurrence. Keyword research er en vital del af SEO, fordi du ofte bygger store dele af dit website omkring dem.

Læs mere om keywords og søgeord i en fuldstændig tilfældig case om en enkeltmandsvirksomhed i Aalborg.

3. Gør dine sidetitler knivskarpe

Dine title tags bestemmer, hvordan dit website præsenteres i Google. Her er det blandt andet en god idé at overveje sine søgeord, og fortælle kort og præcist, hvad den specifikke side i Google’s søgeresultater indeholder.

Læs mere om sidetitler og Title Tags på websites her.

4. Tilpas dine sidebeskrivelser til dit indhold

Din meta beskrivelse, er de to linjers tekst, som står under din sidetitel i Google. Teksten igen være kort og præcis, og i lighed med dit Title Tag beskrive din sides indhold for brugeren. I forhold til Google skal du ikke bekymre dig om SEO effekten, da Google indregner din sides beskrivelse i rangeringen.

Læs mere om Meta description/sidebeskrivelse her.

5. Implementér nøgleord i dit website

Når Google er inde og snuse på dit website, er det vigtigt at fortælle Google’s crawlers, om indholdet på dit website. Der skal være en rød tråd, fra brugerens søgning, til han/hun kommer ind på dit website. Det betyder, at din kontekst og dine søgeord skal være gennemgående fra din sidetitel og beskrivelse på Google, til dine overskrifter, URL’s brødtekst og meget andet på dit website.

Læs mere om Best Practice opsætning af overskrifter og placeringer af søgeord her.

6. Gør flittigt brug af link titler (Anchor texts)

Links er vejviserne  på dit website. De fortæller både Google og dine brugere, hvilket indhold du har, og hvordan man finder frem til det. I forbindelse med SEO er det vigtigt at dine links har en ankertekst (Anchor Text), som kort fortalt er et par ord på, hvor linket peger hen. Google får ikke meget ud af, et link siger ”klik her”, men hvis du giver det en beskrivelse (læs mere om link struktur) så giver du både Google og dine besøgende en bedre idé om, hvad de kan forvente med et klik.

7. Beskriv dine billeder (Alt attributes og image titles)

Når du lægger et billede ind på dit website, kan du lige så godt sætte det ind i konteksten med det samme.

Google læser også dine billedinformationer, det er med til at sætte dit website i kontekst, og muligvis få dine billeder vist i Google’s billedsøgning.

Læs mere om alt attributes og billedtitler her

8. Opret Google Analytics, Webmaster Tools og Adwords konti – og forbind dem

To af disse værktøjer får deres egne kategorier her på siden. Så vigtige betragter jeg dem når vi snakker SEO. AdWords kan være genvejen til topplaceringerne i Google, hvor du i konkurrence med andre, betaler for at få dine søgeord til tops.

Google Analytics samler data fra dit websites besøgende, og der er ikke grænser for den information der er tilgængelig i dette fantastiske værktøj. Webmaster Tools er det bagvedliggende, hvor du kan holde øje med Crawler fejl, hurtigt indeksere nye sider, sprogtilpasse og meget mere.

Læs mere om AdWords her og om Google Analytics her

9. Vær aktiv på de sociale medier

SEO handler om online synlighed, og hvis du er med på beatet på Facebook, Google+, LinkedIn, Instagram og andre store sociale netværk, betyder det, at personer får mulighed for at dele dit indhold, og det er guf for Google. Specielt Google’s sociale netværg, Google+ bliver mere og mere vigtig at komme med på.

10. Arbejd med Link Building

Link Building er et stærkt værktøj til at styrke et website’s autoritet i søgemaskinerne. Links til dit website kan ses som ”anbefalinger” fra andre websites, og det kan vi godt lide. Link building handler om, at skaffe disse links, og tømre et website ordentligt fast i Google’s univers.

Brug Side7

Her på Side7 har jeg beskrevet nogle af værktøjer og tips til SEO. Alt er opdelt i små portioner, så du kan optimere dit website, i den rækkefølge du ønsker.
Hvis du alligevel skulle få brug for en hånd, så er du altid velkommen til at smide mig en mail.

/Søren