Meta descriptions – få det meste ud af dine sidebeskrivelser

Sidebeskrivelsen er din store mulighed for, at uddybe din sidetitel, og beskrive indholdet på dit website. Du har cirka 140 tegn til rådighed, så det gælder om at være skarp.

Du kan betragte beskrivelsen, som linket mellem din sidetitel og dit indhold. Hvis en bruger har læst din sidetitel, og læser videre i din beskrivelse, så har titlen sandsynligvis fanget en form for interesse, og du har nu 3 sekunder til at overbevise brugeren om, at han/hun skal klikke på dit link.

Gennemtænk din sidebeskrivelse godt. Google fremhæver dine nøgleord med fed i søgeresultaterne, hvis brugeren har søgt på ord der rammer Spot-on i din beskrivelse, men din vigtigste mission er, at lave en kort og præcis beskrivelse af, hvad din side indeholder.

Din Meta beskrivelse er til brugeren – ikke til Google

I modsætning til hvad mange tror, så er Meta beskrivelsen ikke en del af Google søgealgoritme. Det betyder at du kan koncentrere dig 100 % om din bruger. Google lukrerer på din Meta beskrivelse indirekte på grund af tre faktorer: relevans, relevans og relevans.

Husk at Google lever af at levere relevante resultater til sine brugere. Det betyder, at hvis du har en sidebeskrivelse som ikke stemmer overens med dit indhold, så holder du ikke hvad du lover brugeren, og dermed holder Google ikke hvad den lover brugeren – og det er ikke så godt.

I den ideelle verden, har alle dine sider en unik beskrivelse, som er fængende, og passer perfekt til dit indhold. Hvis du har mange sider som mangler en beskrivelse, så start med dem der får flest klik i søgemaskinerne.

Disse sider kan du finde i Google Analytics ved at gå ind under Landing Pages, og filtrere på organisk søgning.

God fornøjelse  🙂

 

/Søren