Gør et godt førstehåndsindtryk

Mens jeg har gået og nydt ferien, er Side 7 blevet indekseret i Google. Det betyder blandt andet, at siden nu vises i Google’s søgeresultater, og tilmed har de rigtige beskrivelser. Det betyder samtidig også, at det er på tide at fylde noget indhold på.

I dag skal det handle om, hvordan et website ser ud i Google’s søgeresultater, men inden vi kommer så langt, vil jeg gerne bruge et par linjer på mine nye maskotter, som pryder siden.

Pingvinerne er tegnet Rune Hundahl – en god ven, som er super skarp med en blyant. Billederne har ikke nogen relation med Google’s pingviner, som du måske har hørt om, men er blot taget ud af den blå luft af Rune. Jeg er super glad for dem, og dem vil der komme flere af, i forskellige afskygninger.

Mangler du en idé til et logo, så tøv ikke med at kontakte Rune. Her kan du se flere illustrationer af Rune Hundahl.

Hvordan ser dit website ud på Google?

Dagens indlæg bliver simpelt. Det kommer til at omhandle, hvordan du ser ud, når du bliver fundet på Google, og hvilken indflydelse du selv har på at ændre det.

Nedenstående billede, er det nuværende udseende på forsiden af side7.dk, når der bliver søgt ”side 7 seo adwords webanalyse”. Søgningen er et eksempel på, hvordan Google returnerer din forespørgsel.

Side og metabeskrivelse på google - side7

Sidetitel og Meta beskrivelse

Søgeresultates overskrift (markeret med en mandig rød farve) er sidetitlen (Page Title). Det er en SEO-faktor, og er medbestemmende til din placering i søgeresultaterne.

Din sidetitel skal bedst muligt repræsentere og beskrive, hvad brugeren kan forvente, hvis han klikker på linket. En ting jeg kommer til at terpe igen og igen, er ordet ”relevans”. Det er Google’s mål, at bringe sine brugere, så relevant information som muligt.

Det betyder, at din sides overskrift også skal være så relevant som muligt. Hvis brugeren efter en søgning går ind på din side, men lukker den med det samme, fordi han ikke har fundet hvad han søger, tolker Google din side som irrelevant for den pågældende søgning, og tilføjer den lille bid information til en lignende søgning.

Der kommer meget snart et indlæg omkring Google’s søgemaskinealgoritme, og hvilke faktorer, der er vigtige at kende til. Indtil da, kan du tage et kig på Google’s egen præsentation af, hvordan en søgning fungerer.

Sidetitlens formål

Hvis vi skal vende tilbage til dette indlægs emne for en kort stund, så vil jeg forklare tankerne bag min forsidetitel og beskrivelse.

Vær opmærksom på dine nøgleord

Som du sikkert har forstået nu, er din sidetitel utrolig vigtig for at få brugerens opmærksomhed. Sidetitlen vejer godt til Google’s udregning, men det er stadig sidens indhold, der skal løfte byrden. Det betyder også, at selvom du har 2-3 nøgleord du altid gerne vil findes på, er det ikke altid en god idé, at bruge dem i alle dine sidebeskrivelser.

Fokusér dine nøgleord på enkelte ”hjørnesten” som kan være essentielle sider på dit website, hvor du er knivskart og super relevant, og lad så dine andre sider have andre gode titler, som er med til at bygge Google’s helhedsintryk af din side.

Eksempelvis nytter det ikke for mig, at inkludere ”søgemaskineoptimering” eller ”SEO” i alle mine sidebeskrivelser. Det vil både forvirre brugerne og Google, og jeg vil heller have én super stærk side, der indeholder alt hvad den kan trække, og som ligger nr. 3 på Google’s søgeresultater, frem for 4-5 mellemstærke sider, som ligger nr. 11, 13 og 15.

Jeg har forsøgt at signalere ”forside” med min overskrift. Jeg har indsat 3 af mine vigtigste nøgleord, og skrevet en velkomsthilsen. Sidetitlen er samme tekst, som du kan læse i fanebladet i din browser.

Det betyder, at din sidetitel også er vigtig, efter brugeren har klikket ind på din side. Din sidetitel skal matche det indhold siden har, og ALLE dine sidetitler skal være unikke.

Sidetitel i browser - Side 7

Karaktérbegrænsninger i sitetitlen

Du må højest bruge 70 tegn inkl. mellemrum i din sidetitel. Hvis du bruger flere, tegn, korter Google det af, og så udnytter du ikke din meget korte mulighed, for at overbevise brugeren om, at han eller hun har ramt plet.

Meta beskrivelse

Modsat de flestes opfattelse, så har din meta beskrivelse ingen indflydelse på hvordan Google rangerer din side. Meta beskrivelsen bruges udelukende til at give brugeren en ultra hurtig præsentation af, hvad han eller hun kan forvente på din side.

Derfor er der ingen grund til, du spammer din beskrivelse til med nøgleord. Google fremhæver dog ramte nøgleord med fed, så hvis du kan få et med, er det super. Ellers skal du koncentrere dig om át gøre din tekst så skarp som mulig.

Husk at få en meta beskrivelse med på alle dine sider – elelrs går Google selv ind og henter, hvad den tror er bedst, og det er ikke altid et kønt syn. Det kan være alt fra kontaktinfo til menupunkter, og overdrager du dette til Google, går du med sikkerhed glip af potentielle besøgende.

Karaktérbegrænsninger i Meta beskrivelsen

Selvom du har en hulens masse interessant at fortælle om din side, er du begrænset i dine udfoldelser. Hold dig under 155 tegn, og ikke mere end 120, hvis du har en blog, da Google ofte trækker datoen med ind i metabeskrivelsen, og det går ud over den plads du har til rådighed.

Hvad så med alt det andet?

Jeps, Google inkluderer flere og flere ting i deres søgeresultater – blandt andet billeder, Youtube klip, bedømelser og meget andet, men det kommer jeg ind på i del 2.