Sæt dit website i kontekst

Når du er kommet frem til en håndfuld nøgleord/sætninger som er i god balance med dit website og din målgruppes søgninger, er det tid til at sætte dem ind i konteksten på dit website.

Fra starten skal du huske på, at det ikke er smart, at arbejde med tunnelsyn på en håndfuld nøgleord. Arbejd kontekstbaseret omkring dine nøgleord, men byg også indhold med emner, der lægger op af de kategorier dine nøgleord lægger i.

En solid opbygning

Et godt gammelt råd, som stadig kan anvendes, er at bygge sit website op omkring en håndfuld grundsider, bygget på dine nøgleord, og spinde websitets kontekst omkring dem. På den måde skaber du et emnefelt omkring dit website, og kommer til at spænde bredere end når du retter dig ind efter nøgleord som søgemaskineoptimering og SEO.

Her på Side7 har jeg eksempelvis fire nøgleord på min forside: SEO, AdWords, Webanalyse og Linkbuilding.

Dette er nogle af de emner jeg gerne vil være til stede på i Google, men da det ikke er de eneste emner jeg gerne vil findes på, spammer jeg ikke mine andre sider til med disse nøgleord. Det er fint de findes, men der er ingen grund til de skal ind og have et større fokus, da jeg allerede har dedikerede sider til dem.

I stedet skriver jeg om emnefelter som Google sætter i kontekst med mine fire grundsten.

Eksempelvis kan Webanalyse kædes sammen med ”Google Analytics” og ”Webmaster Tools” mens ”gratis”, ”SEO” og ”søgemaskineoptimering” og ”ekspert” går hånd.

Du kan lynhurtigt se hvordan Google relaterer dine nøgleord, ved at foretage en almindelig Google søgning, og scrolle ned til bunden.

Intern og ekstern implementering

Du kan præge Google’s opfattelse af dig, med indholdet på dit eget website, men eksterne faktorer spiller mindst lige så meget ind. Har du en Google+ eller en Facebook side? Hvad med en blog? Linker andre til dig, eller skriver om dig?

Husk at Google i høj grad bruger udgående og indgående links til at kæde dig sammen med andre websites, i det store puslespil, så hvis jeg i en artikel om implementering af nøgleord, linker til en lignende artikel fra Google eller andre søgemaskineeksperter, så vil jeg blive sat i kontakt med disse websites.

Dette er en lille teaser til, hvordan Linkbuilding kan påvirke dit website, og dine rangeringer i Google. For de links der peger på dit website, vil ofte være en anbefaling fra en anden person, og derfor kan der være rigtig meget værdi i at hente disse links – både kontekstmæssigt og placeringsmæssigt.

Jeg vender tilbage til placeringer af eksterne nøgleord og Linkbuilding i nærmeste fremtid, men nu skal det handle om, hvad du selv kan gøre på dit website.

Det kan forklares relativt kort:

Et direkte nøgleord i en URL er guld værd

Det er dokumenteret, at hvis du har et nøgleord som ”webanalyse” i din URL – så får du et ordentligt skub af Google. Sørg så vidt muligt for, at opfylde dette, når du laver strukturen på dit website.

Husk dine nøgleord i dine sidetitler

Få dine nøgleord med i dine sidebeskrivelser. Prøv at smide dem op foran som det første ord. Det giver bonus. Du skal have alle dine nøgleord i mindst én sidebeskrivelse på din side!

Glem ikke din sidebeskrivelse

Nøgleord i din metabeskrivelse KAN være guld værd for din målgruppe, hvis du kender til deres søgemønstre, men brug det kun hvis det giver mening for brugeren. Husk at Google ikke indekserer efter din meta beskrivelse.

Nøgleord i H1 overskrifterne

Få dine nøgleord med i din H1 overskrift (din første og vigtigste overskrift giver du et H1. Dem må du kun have én af på hver side). Din H1 overskrift er selvfølgelig på samme side som du har dit nøgleord i din sidetitel, sidebeskrivelse, og URL. Træk den røde nøgleordstråd hele vejen ned igennen dine grunsider

Få kontekst ind i dine H2 overskrifter

Prøv at klemme et par af Google’s relaterede termer ind i dine H2’ere, hvis det giver mening og passer til dit indhold

Gem et par nøgleord til brødteksten

Husk dine nøgleord i dine brødtekster, MEN lad være med at spamme dem ned. Din første prioritet er, at teksten skal være let at læse for dine besøgende. Hvis du kan fedte et nøgleord ind i den første sætning er det super, men lad nu være med at forcere det.

Skriv løs!

Vær ikke bange for at bruge meget tekst (så længe det er relevant for brueren) Google læser stadig dit indhold, og jo mere relevant tekst du har, des mere er der at sætte i kontekst.

Husk at Google automatisk snuser rundt på dit website, og danner sin egen mening om, hvad det handler om. Ved altid at have dine nøgleord inde over dit indhold, har du gjort en grundlæggende og obligatorisk SEO indsats for at sætte dit website ind i en kontekst, og det er et solidt skridt på vejen.

God fornøjelse
/Søren