AdWords søgetermer mister synlighed

For et års tid siden blev de kære søgeord for organiske besøgende maskeret under “(not provided)” i Google Analytics, og nu er turen kommet til de betalte af slagsen. Således annoncerede Google i går at søgeforespørgsler vil blive udeladt af URL-strengen og ikke givet videre til analyseværktøj nr. 1.

Søgeord bliver i AdWords

Google’s motivation til dette kan være mange. Officielt er forklaringen meget i familie med for et år siden – nemlig en meget nobel historie omkring sikkerhed og beskyttelse af brugernes privatliv. Ifølge Larry Kim kan forklaringen dog meget vel være, at Google ikke vil åbne op for data til konkurrenter og tredjeparts analyseværktøj, ved at sende information om søgeord med i søgestrengen.

Søgeordene forsvinder dog ikke. De vil stadig være tilgængelige for Google’s kunder i deres AdWords konto under Søgeord -> Søgeudtryk. Så dataen er ikke væk. Dine nøgleord bliver heller ikke fjernet fra Google Analytics rapporterne, så her er der fortsat mulighed for at trækket et par hurtige grafer, så længe dine AdWords og Google Analytics konti er linkede sammen.

En hurtig konklusion

Google’s nye tiltag forværrer ikke mulighederne for analyse, men er blot blevet gjort en smule mere besværligt at tilgå i hverdagen, og på godt jysk synes jeg det er en smule træls.