Fokusér på dit indhold

Fra starten af kan vi lige så godt slå det fast: Dit indhold betyder alt! Så er det sagt, og det er vigtigt når du arbejder med dit website.
Èn ting er søgemaskineoptimering, men du må aldrig lade det gå ud over brugeren af sitet. God SEO kommer fra synergien af den gode brugeroplevelse og søgemaskineoptimeret indhold.

Optimer dit website til brugeren

Når du bygger eller udvikler på dit website, så husk altid at have brugeren som første prioritet. For det har Google også. Tænk på brugeren, og fokusér på, at gøre dit website let tilgængeligt og nemt at gå til for nye besøgende. Hvis du opnår dette, bliver resten af SEO opgaverne en leg.

Jeg skriver dette, fordi Google’s mission er, at levere relevante resultater til brugeren. Det betyder, at hvis dit website er optimeret efter alle kunstens regler, men indholdet er forfærdentligt og irrelevant for brugeren, så skal du ikke forvente at holde dine gode placeringer ret længe.

Tænk ”Den Røde Tråd” når du laver indhold på dit website. Den tråd starter fra Titlen og meta beskrivelsen af din side i Google’s søgeresultat, til brugerens interaktion med dit website, og evt. hele vejen ned gennem tragten, til du får din konvertering, eller hvad end dit mål er med websitet.

Gør dit site nemt at navigere i, og fokusér på at have indhold der engagerer brugeren, og får ham/hende til at benytte de ting du tilbyder. Lad være med at opfinde den dybe tallerken, hvis du ikke kan se en grund til det. Den bedste og nemmeste måde at bygge et godt website på, er ved at lave brugerfladen så let tilgængelig som mulig.

Dine brugere er blevet forvændt med, at de ikke skal bruge tid på at lede efter tingene. Deres opmærksomhed, og den tålmodighed de giver dit website, er reduceret, i takt med brugervenlighedsbølgen med Apple i spidsen, har hevet navigation og intuitivt design ned på et niveau, hvor alle kan være med.

Optimer dit website til Google

Som jeg skrev tidligere, så skal du ALDRIG prioritere Google over brugeren, men altid så vidt muligt prøve at tænke de kære søgemaskiner ind over dit indhold.

Et eksempel på dette er brugen af Flash. Apple er efterhånden ved at køre Flash websites ud på sidelinjen, men der er stadig masser af Flash websites derude, og det er ikke søgemaskinernes favoritindhold. Google læser kun tekst. Den er ikke særlig glad for Flash (tekst i Flash kan læses, hvis det er udført korrekt), og Google kan ikke se indholdet på dine billeder.

Det betyder at du, som tommelfingerregel, skal tænker over, hvordan du med tekst kan beskrive indholdet på dit website, så det giver mening for brugeren og Google.

Det er der intet problem i, men af og til er det måske nemmere at tage en smutvej, ved at lægge information ind i Flash eller billedfiler, som nemt kan ses af brugeren, men ikke læses af Google. Det er forbudt i SEO, og noget du skal undgå, hvis dit website skal være søgemaskineoptimeret.

Det samme gælder dine links. Du kan læse mere om hvordan du laver SEO-venlige links her, men en kendt analogi er, at dit website er en by, som brugeren besøger, og dine links er dine byskilte. Det er derfor nemmere, hvis dine skilte siger ”kør denne vej for at komme til havnen” i stedet for ”kør denne vej”

Find syergien

Træd et skridt tilbage, og kig på dit website. Hvordan ser den historie ud, du fortæller til dine besøgende?

Giver brugerens vej, fra Google søgningen til dit website mening, og holder du hvad du lover? Dette er afgørende for, SEO-værdien på dit website. Det betyder at den historie du fortæller brugeren, fra han/hun læser din sidetitel og meta beskrivelse i Google, til siden brugeren lander på, skal være enkel og give mening.

Lav historien transparent hele vejen igennem, – både for brugeren og for Google. Gør din side enkelt at forstå, og skær hele historien ud i pap. Hvis du har brug for at fortælle noget mere, eller præsentere flere produkter, så lave en ny underside på dit website, og tilpas den til det nye emne eller produkt.

Jo mere enkelt og præcist du skærer dit inhold, des nemmere bliver det for brugeren og Google at benytte dit website. Hvis du har en online butik, hvor du sælger halstørklæder til dyr, så er det ofte bedre at lave en underside med halstørklæder til kyllinger, og en anden side med halstørklæder til giraffer, i stedet for at blande dem sammen.

Hvis du er skarp i spyttet, kan Google nemmere sætte dit website i kontekst, og forstå indholdet på dit site. Når Google har nemt ved at kategorisere dig, og er sikker på dit website’s indhold, bliver det nemmere at opnå en topplacering, når søgningerne rammer dig..

Kan Google virkelig regne alt dette ud?

Kort sagt, ja.

Google’s søgealgoritme består af hundredevis af små faktorer, og Google bliver mere intelligent dag for dag. Prøv at tænke over, hvor meget information Google har, og hvor meget de ved om dig. Google’s største mission er at levere relevant information, og derfor arbejdes der konstant på at forbedre dette.

Google har snablen med i det meste. Hvis du har installeret en Google Toolbar, bruger Gmail eller bruger en Andriod telefon, kan du være sikker på, Google ved skræmmende meget om dig. Det skal du ikke bekymre dig om, men du kan til gengæld tænke over, at Google ofte ved lige så meget om potentielle brugere af dit website.

Det er en kæmpe grund til at søgemaskineoptimere dit website. Ved at gøre dit indhold let tilgængeligt til Google, gør du dit indhold let tilgængeligt til verden.

Konklusion – og hvordan kommer jeg videre?

Der er 2 ting, som spiller ind ved et SEO på et website:

  1. Fokusér altid på din bruger. Dit websites indhold skal være nemt at tilgå for brugeren, og indholdet skal være relevant og gennemskueligt
  2. Gør det til en øvelse, at tænke søgemaskineoptimering ind over dit indhold, så dit website altid er let tilgængeligt i Google.

Det naturlige sted at starte

  • Gennemgå dine overkskifter og brug af nøgleord på dit website. Hvis du har hundredevis af sider, så start med de mest populære, og stil dig kritisk over for dine nøgleord, og hvilke søgninger du gerne vil være synlig på i Google. Acceptér du ikke kan vinde alle kampe.
  • Undersøg om dine sidetitler og Meta beskrivelser i Google’s søgeresultater stemmer overens med siderne de linker til. Den røde tråd skal være der, hele vejen igennem brugerens rejse.
  • Gennemgå din interne linkstruktur og gør brug af ankerlinks. Disse links letter navigationen for brugeren og Google’s crawlers på dit website, og er et absolut must i god SEO.
  • Sørg for dine billeder er tagget korrekt. Dette er primært for Google’s skyld. Da Crawlers ikke kan se, hvad et billede indeholder, billeder, er du nødt til at beskrive det i tekst.

Ovenstående er grundlæggende SEO, og er obligatorisk på ethvert website. Det kan tage noget tid at sætte op – specielt hvis du har et stort website, som ikke er søgemaskineoptimeret, men det er nødvendigt, hvis du vil blande dig i toppen af Google. Hvis du skal have en hånd til at komme i gang, så er du meget velkommen til at kontakte mig.

God fornøjelse med søgemaskineoptimeringen.

/Søren