AdWords Pingvin Side 7
Google AdWords kan være genvejen til dine topplaceringer på Google – men de er ikke gratis at bruge og kan bide dig i bagdelen hvis du ikke er vågen. De fikse reklamer øverst i Googles søgeresultater, kan nemlig lynhurtigt komme til at koste dig unødvendige penge, og det er ikke for sjov skyld Google tjente over 22 milliarder dollars på AdWords i 2013.

AdWords er nemlig en auktion på søgeord. Det betyder at du vælger nogle ord, du gerne vil købe en topplacering hos Google på, og dem placerer du så et bud på. Afhængig af konkurrencen og hvor relevant Google vurderer dit søgeord  vil din pris falde og stige. Derfor er det ekstremt vigtigt at holde tungen lige i munden og have en strategi når du bevæger dig ud i AdWords markedet.

Men – når det kommer til AdWords, så er der lige så mange tilgange og strategier, som der er AdWords eksperter. Den korte historie er, at der ikke er én generel taktik der er den bedste, og det er der flere grunde til.

Den hurtige genvej

Kort fortalt, så er det super nemt at komme i gang med at bruge AdWords. Har du en Google konto, tager det ikke lang tid at oprette en AdWords konto. Derefter er det bare op med dankortet og afsted!

Alternativt kan du slå koldt vand i blodet, og starte med at koble Google Analytics og Google Webmaster Tools til din konto, og synkronisere dine i forvejen opsatte koverteringsrater fra Google Analytics med din nye guldgrube, så du i det mindste har lidt statistik at tage afsæt i, og følge efterhånden som du får besøgende fra dine annoncer.

PPC

Buzz Word alarm! PPC er kort for Pay Per Click (betal per klik). Lær at holde af det, for hvis du er ekspert i søgemaskiner, skal du kunne rappe det ud sammen med CPA, CTR, CPM, CRO, SEM og mange andre forkortelser som kun er sjove for SEO-nørder.

AdWords er PPC annoncer. Det betyder at du betaler hver eneste gang en bruger klikker på din annonce. Hvis du byder højt på et søgeord i en høj konkurrence skal du den ondebrøleme være sikker på du har en Landing Page og en side der kan bære det, samt en gennemtænkt forretningscase for ellers kommer det til at gå stærkt!

For søgeord kan være dyre. I New York bydes der mere end $50 for et klik på ordet “Insurance” Det er kr. 250 bare for at få et besøg på et website, så det er en god idé at kende markedet inden du springer ud i det.

Google sætter prisen

AdWords er ikke kun en auktion på højstbydende. Google går ind og kigger på dine søgeord, dine Ads, din Landing Page og meget andet. Ud fra det fastsættes en Quality Score på dine individuelle søgeord, og den er med til at afgøre, hvor meget du kommer til at betale. Det betyder, at du kan komme til at betale mere for dine søgeord, hvis de ikke vurderes relevante for brugeren, så søgeord af høj kvalitet er noget du skal prioritere, hvis du vil passe på dine penge.

Derfor er forretningsmodellen vigtig

Nedenfor har jeg beskrevet et par MEGET tænkte eksempler på AdWords succes og fiasko.

Succeshistorien om Fru Jensen

Fru Jensen har en strikkebutik, hvor hun strikker ankelvarmere til hunde. Hun har fundet denne niche, og der er et marked for det, hvor folk vil betale gode penge for at deres hunde ikke skal fryse om anklerne.

Derfor sælger fru Jensen på hendes hjemmeside et sæt universel ankelvarmere til hunde til kr. 500,-

Fru Jensen bruger AdWords, og én af hendes søgefraser er “ankelvarmere til hunde”. Den lave konkurrence, og det faktum at fru jensens Strikkebutik har en godt bygget Landing Page med dette produkt betyder, at hun betaler kr. 0,25 per klik, og fordi hendes søgefrase er så specifik, ender hver fjerde besøgende som kunde,

Det betyder at fru Jensen betaler kr. 1 (4 klik á kr. 0,25 per klik) for at lave et salg til kr. 500. Det er en fin forretning for fru Jensen, så hun er meget glad for hendes AdWords.

Hr. Hansens manglende fornemmelse for forsikringer

Hr Hansen startede for 2 måneder siden sit eget forsikringsselskab. Hans website er ikke helt færdigbygget, og rangerer ikke såå godt i de organiske resultater, så for at få gang i forretningen starter han en AdWords kampagne.

Hr. Hansen er i hård konkurrence med de store forsikringsselskaber, men han har budgetteret med etableringsomkostninger, og ved at han skal råbe højt, for at have en chance i en branche med hård konkurrence.

Derfor sætter han et bud på kr. 50 på søgeordet “forsikring” fordi han gerne vil i top 3. Efter en måned uden den store success må Hr. Hansen konstatere, at der på trods af 900 klik på hans AdWords annoncer, kun er gået 2 salg ind. Forklaringerne kan være mange, men Hr. Hansen er i en branche, hvor brugerne tjekker priser, og er kritiske omkring deres valg.

Hr. Hansen havde desværre ikke en solid Landing Page, så de dyrt betalte klik han betalte for sine besøgende, blev unødvendigt forhøjet af en lav Quality Score. Det betød også at brugerne ikke vidste hvor de skulle bevæge sig hen, hvilket resulterede i en lav konverteringsrate.

Selvom en kunde er kr. 5.000 værd for Hr. Jensen, endte han alligevel med at tage et tab på kr. 35.000 på sin første måned med AdWords.

Konklusion

Selvom ovennævnte eksempler er voldsomt overdrevede (hvem er overhovedet kritiske omkring deres forsikringsvalg?) så sætter det alligevel et par ting i fokus.

  • Der er mange muligheder for at udnytte AdWords og tjene penge på dem
  • Få styr på dit website og din forretningsmodel, inden du går i krig med AdWords

/Søren